Šių metų gegužės mėnesį pacientams suteikta jubiliejinė, 50 tūkstantoji pavėžėjimo paslauga, kurią administruoja Greitosios medicinos pagalbos tarnybos Karštoji linija 1808. Praėjusių metų liepą nacionaliniu mastu startavusi pacientų pavėžėjimo paslauga įgauna vis didesnį populiarumą tarp gyventojų ir sveikatos specialistų – jie vis aktyviau registruojasi ir naudojasi suteikta galimybe pasiekti namus ir/ar gydymo įstaigą nemokamai. Paslauga įdiegta sprendžiant pacientų sveikatos, socialines ir susisiekimo problemas.

Jubiliejiniu pervežimu pasinaudojusi Ona iš Radviliškio pasakoja, kad jau ne kartą naudojosi pacientų pavėžėjimu, o apie jį sužinojo iš artimųjų, užklupus ligai. „Prastai matau, nevairuoju, o artimieji gyvena kituose miestuose, tad neturėjau kitos galimybės nuvykti į gydymo įstaigą, tik užsakant pavėžėjimą. Tai padariau jau ne kartą: iš Šiaulių ligoninės vykau į Varėną, iš namų –  į Kauno klinikas. Visada tik geriausi atsiliepimai. Mano vertinimu, tai labai gera, ilgai laukta ir reikalinga paslauga, ypač senyvo amžiaus žmonėms, neturintiems artimųjų“, –  dalinasi  moteris.

Projektą įgyvendinančios Greitosios medicinos pagalbos tarnybos Karštosios linijos 1808 vadovė Rasa Atkočiūnienė pastebi, kad kiekvienas mėnesis atneša vis naują pavėžėjimo rekordą, todėl galima drąsiai teikti, kad pacientai jau atrado paslaugą ir vertina ją itin pozityviai.  

„Karštosios linijos aktyvi veikla šviečiant gyventojus ir gydymo įstaigas apie paslaugos aktualumą, užsisakymo galimybes, duoda rezultatų – vos ne kiekvieną mėnesį fiksuojame po naują pavėžėjimų rekordą. Nuo paslaugos starto jos populiarumas augo kartais. Net esant tokiai sparčiai plėtrai, pavyko išlaikyti aukštą kokybę – 99,6 proc.  paslaugą pasinaudojusių apklaustų pacientų ją įvertino aukščiausiu balu“, – teigia R. Atkočiūnienė.

Vos tik startavus paslaugai, praėjusių metų liepą, per mėnesį būdavo pervežama po kelis tūkstančius pacientų, 2024-2025 m. sandūroje mėnesinis pavėžėjimų skaičius pasiekė penkis tūkstančius. Pagal gaunamus užsakymus, Karštoji linija prognozuoja, kad šių metų gegužę paslauga pasinaudos jau apie 7000 pacientų ir jų artimųjų.

Paslauga kompensuojama iš valstybės biudžeto, jai šiemet skirta 8,7 mln. Eur.

Dažniausiai vyksta pas specialistus konsultacijų

Pavėžėjimo paslauga teikiama vykstant iš/į gydymo įstaigą ir namus, ji skirstoma į dvi rūšis: nespecializuotą ir specializuotą. Pastarojo pavėžėjimo metu dalyvauja medicininį išsilavinimą turintis asmuo. Tai reiškia, kad pavėžėjimo paslauga teikiama greitosios medicinos pagalbos automobiliu, jo metu yra stebima paciento būklė. Nespecializuoto pavėžėjimo metu medikas pacientų nelydi, didžiąją dalį šių paslaugų perkama iš privačių tiekėjų.

Vertinant vykimo priežastį, populiariausia tarp pacientų paslauga yra nuvykimas specializuotų ambulatorinių paslaugų į gydymo įstaigą. Taip pat pacientai aktyviai naudojasi grįžimo iš gydymo įstaigos paslauga, vyksta pavėžėjimo transportu chemoterapijos. Kiek mažiau populiarios yra parvykimo iš skubios pagalbos skyriaus, ambulatorinių reabilitacijos, sveikatos dienos paslaugų pavėžėjimai.

Karštosios linijos 1808 vadovė Rasa Atkočiūnienė atkreipia dėmesį, kad galimybes vykdyti pervežimus lemia turimas transporto užimtumas, tačiau kai kurios pavėžėjimo priežastys yra prioretizuojamos, atsižvelgiant į tai, kad pacientai negali laukti. Pirmiausiai kalbama apie transplantacijas – šie užsakymai iki šios dienos įvykdyti visi.

Specializuoti pervežimai, kai pacientui reikia medicininio asistavimo, sudaro kelis procentus nuo visų pervežimų. Jie vykdomi greitosios medicinos pagalbos ekipažų.

Kam skirta pavėžėjimo paslauga? 

Pavėžėjimo paslauga sprendžiamos medicininės, socialinės ir susisiekimo problemos. Pavėžėjimo paslauga yra skirta gyventojams, kuriems:

Kaip užsakyti paslaugą

Pavėžėjimo paslaugą galima užsisakyti paskambinus į Karštąją liniją trumpuoju telefono numeriu 1808. Daugiau informacijos – interneto svetainėje https://1808.lt/.

Linijos operatorius, patikrinęs, ar pacientas turi teisę gauti paslaugą, skiria jo poreikius atitinkančią transporto priemonę, suderina pavėžėjimo laiką. Pavėžėjimo paslauga yra planinė, ją užsakyti rekomenduojama ne anksčiau kaip prieš mėnesį ir ne vėliau nei prieš dvi darbo dienas.  Svarbu atkreipti dėmesį, kad galimybes vykdyti paslaugą lemia tuo metu turimas laisvas transportas.

Užsakyti pavėžėjimo paslaugą gali ne tik pats pacientas, bet ir jį lydintis asmuo, socialinis darbuotojas, šeimos narys, sveikatos priežiūros specialistas ar kitas žmogus. Kartu su pacientu užsakytu transportu gali vykti ir jį lydintis asmuo ar net šuo vedlys. 

Pacientų pavėžėjimo paslauga nuo 2023 m. rugpjūčio 1 d. buvo testuojama 20-yje šalies savivaldybių, o nuo 2024 m. liepos 1 d. pradėta teikti nacionaliniu mastu. Jos administravimas perduotas Greitajai medicinos pagalbos tarnybai, jį įgyvendina Tarnyboje veikianti Karštoji linija 1808.

Nacionalinė GMP tarnyba buvo įkurta 2023 m. liepos 1 d. sujungus anksčiau savarankiškai funkcionavusias 16 GMP stočių, 30 pirminės sveikatos priežiūros centrų padalinių ir 2 privačias GMP įstaigas.